IMAGES ET PROPOS MOBILES
Les affiches d’Images et propos mobiles traitent du rapport entre l’anonymat et l’image médiatique. Des portraits de personnes sans domicile fixe sont paradoxalement associés à des slogans de type publicitaire. Les affiches ainsi formées sont ensuite collées sur des panneaux portées par des hommes ou des femmes-sandwichs. Les notions suivantes sont abordées : identité, image médiatique, anonymat, liberté d’expression dans la rue, publicité. Les déambulations ont eu lieu dans plusieurs villes : Montréal, Québec, Dortmund, Hambourg, New-York, Ivry-sur-Seine. La liberté d’action est le fondement du projet. Images et propos mobiles nous a permis d’exposer où et quand nous le voulions. Une publication a été éditée en 1996 par le Crédac (Ivry-sur-Seine, France)
Lieu d’exposition / Exhibition Site :
– Maison de la culture Notre-Dame-de-Grâce, Montréal, Québec, 2006
– Crédac, Ivry-sur-Seine, France, 1998
– Gershwin Gallery, New York, 1998
– Quartier Ephémère, Montréal, Québec, 1997
– Festival vidéo Bandits-Mages, Bourges, France
– Hamburger Woche der bildenden Kunst, Discord, sabotage of realities, Kunstverein und Kunsthaus, Hambourg, Allemagne/ Hamburg, Germany, 1996
– Nomads land, a crosscultural project, 1996, Künstlerhaus Dortmund, Dortmund, Allemagne/Germany, 1996
– Performance et affichage indépendant dans la rue / Independent display and performance in the street, Québec, Québec, 1996
– Performance et affichage indépendant dans la rue / Independent display and performance in the street, Montréal, Québec, 1996
Collection :
Bibliothèque La Part-Dieu, Lyon, France.
MOBILE IMAGES
Between 1996 and 1998, the project has been presented in seven different cities (Montréal, Québec, Dortmund, Hamburg, Bourges, New-York, Ivry-sur-Seine), formulated according ephemeral outside appearances (displays, performances) as well as using more permanent devices found in contemporary art institutions.
Images et propos mobiles paradoxically publicizes pictures of people who are excluded from society. This exclusion is one of the worst evils of modern times; entailing as it does the loss of the identity so valuable to most of us: that of having social respect.
In Montreal and Lyon, thirty people currently living in a situation of exclusion agreed to be photographed. We chose eight of these photos for eight posters and combined them with phrases.
Posters like “beau, vivant, sportif / lively, bright, athletic” and “belle image monde merveilleux / pretty face wonderful world” confront us with the way in which advertising sells to us and imposes on us how easily we can be integrated or become integrated. The laws of advertising dictate that it is forbidden to be depressed, unenthusiastic and careless of our health.”
Certainly, it is possible to see Images et propos mobiles as a parody on socially committed art. But a lingering ambivalence remains, wavering between the empty ideology of commercial seduction and the noble-mindedness of political art.